Sebagaimana yang dijangka, dengan
kedatangan bulan ini maka pastilah frequent asked question (FAQ) samada berbentuk verbal ataupun bertulis
akan memenuhi ruang soalan selepas kuliah ialah
“Ustaz, boleh tak puasa bulan ni?”Tanya
si A.
“Ustaz, ada ustaz tu kata puasa
penuh pada bulan ini bid’ah dan berdosa, betul ke? Tanya
si B
“Pelik
ye, sudah hampir berpuluh tahun kita hidup tetapi setiap kali tibanya Rejab,
persoalan boleh tak puasa bulan ini, bid’ah ataupun tidak dan pelbagai lagi
masih lagi ditanya. Pelik bin ajaib lagi, setiap tahun soalan itu akan timbul
di tempat yang sama dan orang yang sama” jawab saya sambil
menggaru kepala yang tidak gatal.
Samada
kita menjadikan ia agenda adat untuk bertanya sebab tidak ada orang bertanya
dalam sesi soal jawab kuliah atau semasa sesi santai selepas kuliah, tetapi
perbuatan ini perlu diberikan perhatian sewajarnya.
“Bagus
untuk bertanya, sangat digalakan, silakan.. tetapi sekiranya soalan itu soalan
yang sama dari orang yang sama hampir setiap tahun, ia bukanlah tindakan yang bijak”
Namun,
tidak mengapa..tanyalah, insyaallah akan
dijawab oleh para ustaz dengan kadar ilmunya.
Pada
pertanyaan itu barangkali akan memberikan ketenangan.
Meraikan
Setiap
individu bernama muslim sewajarnya menjadikan dirinya sebagai penda’wah dalam
menangani sebarang perkara, bukan sebagai hakim yang hanya membetulkan dirinya
sahaja, orang lain semua disalahkannya.
“Bid’ah
dan berdosa sekiranya puasa bulan ini secara berterusan. Nabi tidak pernah
puasa macam tu. Dosa-dosa ini boleh bawa ke neraka” pesan seorang ustaz ini.
Kuat
nadanya.
‘Sentot’
(bahasa kampung penulis yang
bermaksud terasa lemah secara mengejut) mak cik pencen yang baharu bersemangat
untuk upgrade ibadatnya. Sebelum ini seorang manusia yang bergelumang
dengan maksiat dan kemungkaran, hari ini aku nak puasa pun tak boleh.
“Habis
tu macamana?” seorang datin mengeluh. Rambutnya mengembang di hadapan dengan
tudungnya di bahagian belakang kepalanya.
Ala-ala
seorang menteri gitu….
Dalam
situasi masyarakat yang semakin kurang untuk berpuasa sunat, dalam atmosfera
hiburan adalah kiblat kehidupan… tiba-tiba ada individu yang mengenepikan seni
dalam menyampaikan hukum, dalam berda’wah. Kekhuatirannya ialah kebanggaan
individu tersebut menyampaikan hukum tetapi masyarakat terasa gundah dengan
jawapannya.
Bersenilah.
Bersenilah
dalam berda’wah.
Pada
seni itu ada tarikan.
Pada
seni itu boleh memberikan ketenangan.
Berapa
ramai manusia tanpa mengira agama dan latarbelakang boleh bersatu pada titik MAHER ZAIN.
Kerana
seni suaranya dan lagunya.
Berapa
masyarakat dunia boleh melekat dan bersatu pada titik IMAM MUDA terbitan ASTRO
Kerana
pendekatan kemodenannya.
Dan
berapa ramai pula orang boleh melekat dan bersatu pada titik seorang ustaz,
penyampai agama?
Ada
jawapan……?
Kerana
kehilangan seni itu…
Teranglah
agama dengan penuh kesopanan dan kelembutan.
Penanya
soalan itu adalah pelanggan bagi seorang penda’wah. Justeru, untuk mendapatkan
pengi’tirafan MQA, ISO dan pelbagai lagi, bagaimanakah cara yang sepatutnya
kita menyantuni pelanggan?
Hati
yang diisi dengan keinsafan agama itu sukar menerima ‘kekerasan’ dan hukuman
tanpa alasan.
Adakah
sukar untuk mengatakan
“Makcik,
larat ke makcik nak puasa penuh 3 bulan berturut-turut. Kesian makcik nanti.
Kalau makcik nak puasa juga, saya ada cadangan untuk puasa yang lebih baik dari
itu, mak cik puasa sehari dan berbuka sehari…buatlah macam tu. Nabi Daud puasa
macam tu..ok tak”
Berikan
informasi yang pelanggan perlu, bukan apa yang kita tahu semuanya dimuntahkan.
Pandangan
Ketua Ulama’ Sedunia
Penulis
luncurkan untuk bacaan pembaca sebagai makluman asas berkenaan hukum berpuasa
pada bulan Rejab. Metod terjemahan yang penulis buat adalah terjemahan bebas
(yang bermaksud tidak terjemah setiap perkataan, hanya menterjemah
maksud-maksud utama sahaja)
Puasa
pada bulan Rejab ini sah bahkan digalakan. Tetapi tidak ada dalil yang
menyatakan Nabi SAW berpuasa penuh sebulan. Paling banyak Nabi SAW berpuasa
selain bulan Ramadhan ialah bulan Sya’ban, tetapi tidak berpuasa penuh.
Bulan-bulan
yang lain Nabi SAW berpuasa dan berbuka. Maka yang terbaik, ikutilah sunnah
ini. Berpuasa sehari dan berbuka sehari.
Dilampirkan
matan Sheikh Qaradawi yang penulis rujuk.[1]
لم
نتعرض لصيام رجب في الحديث الذي سمعه الأخ منا، وإنما قلت فيه بأنه من الأشهر
الحرم، والصيام في الأشهر الحرم مقبول ومستحب، على كل حال. ولكن لم يرد عن النبي
صلى الله عليه وسلم أنه صام شهرا كله، سوى رمضان. وكان أكثر ما يصوم في شهر شعبان،
ولكن لم يكن يصومه كله، وهذه هي السنة النبوية في ذلك… فإنه كان يصوم ويفطر في
سائر الشهور، وكما ورد "كان يصوم حتى نقول لا يفطر، ويفطر حتى نقول لا
يصوم" فما يفعله بعض الناس من صيام رجب كله، كما كنا نرى ذلك في الأرياف من
قبل، فقد رأيت بعض الناس يصوم رجب وشعبان ورمضان والأيام الستة من شوال، ويسمونها
"الأيام البيض" وبعد ذلك يفطر، ويكون عيده في اليوم الثامن من شوال…
وتكون حصيلة صيامه هذه الشهور الثلاثة والأيام الستة المتواصلة، لا يفطر إلا يوم
العيد. وهذا لم يرد عن النبي صلى الله عليه وسلم ولا عن الصحابة ولا عن السلف
الصالح. فالأولى صيام أيام وإفطار أيام، لا التتابع في الصيام.
وكل
خير في اتباع من سلف وكل شر في ابتداع من خلف
فمن
أراد الاتباع، وأراد الثواب الكامل، فليتبع النبي صلى الله عليه وسلم، ولا يصم رجب
كله ولا شعبان كله. فهذا هو الأولى. وبالله التوفيق
[1]http://www.qaradawi.net/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=8247&version=1&template_id=225&parent_id=17
No comments:
Post a Comment