Sunday, July 3, 2011

BERSIH 2.0: BERDEMONSTRASI ADALAH BID’AH


SEKAPUR SIRIH

Untuk penulisan ini, penulis akan memfokuskan berkenaan dengan dalil larangan berdemonstrasi yang digunakan oleh segelintir golongan agamawan  yang cenderung kepada mengharamkan demonstrasi. Penulisan ini bertujuan bagi memberikan pandangan kedua dalam meneliti dalil keharaman yang digunakan oleh segelintir ulama’ ini.
 Insyaallah, penulisan-penulisan akan datang akan menjawab satu persatu dalil yang digunakan bagi mengharamkan demonstrasi. Penulisan ini akan menjadi agak separa akademik dengan laras bahasa orang awam agar ia dapat difahami dengan mudah.

METOD PENULISAN 

  1. Untuk makluman pembaca sekalian, fokus penulisan ini hanya akan tertumpu kepada dalil utama sahaja. Adapun hadis-hadis atau dalil-dalil lain yang berkaitan hanyalah sekadar menjadi bacaan atau makluman tambahan sahaja. Dari itu, penulis tidak akan menumpukan kepada perbahasan dalil-dalil yang lain, tetapi hanya akan menumpukan penulisan kepada dalil utama sahaja.
  2. Penulis hanya akan membataskan berkenaan pandangan pihak yang berkenaan yang mengatakan bahawasanya penganjuran BERSIH 2.0 adalah haram berdalilkan kepada dalil utama di bawah. Dari itu, dalam isu bid’ah ini penulis hanya pusatkan pada perkara adakah BERSIH 2.0 adalah bid’ah ataupun tidak. Penulis tidak akan memanjangkan kalam pada ta’rifannya, pembahagiannya dan lain-lain.
  3. Penulis juga tidak akan membahaskan kesan kepada bid’ah, tetapi hanya membataskankepada kayu ukuran bid’ah sahaja. Apakah perkara yang akan menentukan sesuatu perkara baharu itu bid’ah. Selain itu, penulis juga tidak akan membahaskan perbezaan pada lafaz matan hadis, mahupun pada sanadnya. Penulis mengirakan, ia tidak sesuai untuk dipanjangkan di sini kerana ia agak berat untuk bacaan umum.
  4. Penulis dengan sengaja memasukkan satu topic berkenaan seni i’rab yang kurang mendapat perhatian oleh sesetengah orang. Penulis akui mengalami kesukaran untuk menterjemahkan beberapa istilah tertentu dari bahasa arab ke bahasa melayu. Dari itu, para pembaca yang tiada asas dalam bahasa arab boleh skip (tinggalkan) bab yang tersebut.  

DALIL UTAMA
 SUMBER HADIS
Hadis sahih ini diriwayatkan di dalam kitab-kitab hadis antaranya seperti berikut:
1.         Sahih Bukhari                         jilid 9 mukasurat 201               hadis bernombor 2499
2.         Sahih Muslim                          jilid 9 mukasurat 118               hadis bernombor 3242
3.         Musnad Ahmad                      jilid 52 mukasurat 497             hadis bernombor 24840
4.         Sunan as-Soghir lil Baihaqi      jilid 8 mukasurat 447               hadis bernombor 3280
5.         Sunan al-Kubra lil baihaqi       jilid 10 mukasurat 119             hadis bernombor 20870
6.         Sunan Abi Daud                     jilid 12 mukasurat 210             hadis bernombor 3990
7.         Sunan Ibn Majah                    jilid 1 mukasurat 17                 hadis bernombor 14
8.         Sunan ad-Daaruquthni            jilid 4 mukasurat 224               hadis bernombor 78
9.         Sahih Ibn Hibban                    jilid 1 mukasurat 208               hadis bernombor 26
10.       Musnad Abi ‘Uwanah            jilid 4 mukasurat 170               hadis bernombor 6407
11.       Musnad Abu Ya’la                 jilid 8 mukasurat 70                 hadis bernombor 4594
12.       Musnad asy-Syihab                jilid 1 mukasurat 231               hadis bernombor 359
13.       Mu’jam Ibn ‘Asakir                jilid 2 mukasurat 199               hadis bernombor 1495

 HADIS-HADIS LAIN YANG BERKAITAN

HADIS 1

عَنْ عِرْبَاضِ بْنِ سَارِيَةَ قَالَ صَلَّى لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْفَجْرَ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيْنَا فَوَعَظَنَا مَوْعِظَةً بَلِيغَةً ذَرَفَتْ لَهَا الْأَعْيُنُ وَوَجِلَتْ مِنْهَا الْقُلُوبُ قُلْنَا أَوْ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ كَأَنَّ هَذِهِ مَوْعِظَةُ مُوَدِّعٍ فَأَوْصِنَا قَالَ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ وَإِنْ كَانَ عَبْدًا حَبَشِيًّا فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ يَرَى بَعْدِي اخْتِلَافًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ

SUMBER HADIS
Hadis sahih ini diriwayatkan di dalam kitab-kitab hadis antaranya seperti berikut:

1.         Musnad Ahmad bin Hanbal                           jilid 4 mukasurat 126      hadis bernombor 17184
2.         al-Mustadrak ‘ala as-Sohihain lil al-Hakim     jilid 1 mukasurat 174      hadis bernombor 329
3.         al-Mu’jamu al-Kabir lil ath-Thabrani              jilid 18 mukasurat 245    hadis bernombor 617
4.         Sunan Ibn Majah                                           jilid 1 mukasurat 49       hadis bernombor 42
5.         Sunan al-Baihaqi al-Kubra                             jilid 10 mukasurat 114   hadis bernombor 20125
6.         Sunan ad-Daarimi                                          jilid 1 mukasurat 57       hadis bernombor 95
7.         Musnad al-Bazzar                                          jilid 2 mukasurat 124     hadis bernombor 4201

HADIS 2
عَنْ جَابِرٍ قَالَ خَطَبَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ بِمَا هُوَ لَهُ أَهْلٌ ثُمَّ قَالَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ أَصْدَقَ الْحَدِيثِ كِتَابُ اللَّهِ وَإِنَّ أَفْضَلَ الْهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ وَشَرَّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ ثُمَّ يَرْفَعُ صَوْتَهُ وَتَحْمَرُّ وَجْنَتَاهُ وَيَشْتَدُّ غَضَبُهُ إِذَا ذَكَرَ السَّاعَةَ كَأَنَّهُ مُنْذِرُ جَيْشٍ قَالَ ثُمَّ يَقُولُ أَتَتْكُمْ السَّاعَةُ بُعِثْتُ أَنَا وَالسَّاعَةُ هَكَذَا وَأَشَارَ بِأُصْبُعَيْهِ السَّبَّابَةِ وَالْوُسْطَى صَبَّحَتْكُمْ السَّاعَةُ وَمَسَّتْكُمْ مَنْ تَرَكَ مَالًا فَلِأَهْلِهِ وَمَنْ تَرَكَ دَيْنًا أَوْ ضَيَاعًا فَإِلَيَّ وَعَلَيَّ وَالضَّيَاعُ يَعْنِي وَلَدَهُ الْمَسَاكِينَ

SUMBER HADIS
Hadis sahih ini diriwayatkan di dalam kitab-kitab hadis antaranya seperti berikut:

1.         Musnad Ahmad bin Hanbal                 jilid 3 mukasurat 310   hadis bernombor 14373
2.         Jaami’ as-Soghir                                  jilid 1 mukasurat 224   hadis bernombor 2233[1]

PERBEZAAN LAFAZ MATAN HADIS UTAMA

LAFAZ MATAN 1
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ فِيهِ فَهُوَ رَدٌّ

LAFAZ MATAN 2
عَنْ عَائِشَةُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ[2]

I’RAB DALIL UTAMA[3]
 مَنْ
Kata syarat yang jazam yang mabni (tetap) dengan baris bawah (kasrah) pada kedudukan marfu’ (baris hadapan).

                                                                                                                     أَحْدَثَ
Fi’il Maadhi (past tense) yang tetap (mabni) pada baris atas (fathah) pada kedudukan jazam merupakan perbuatan kepada syarat di atas. Pelakunya pula tersembunyi yang membawa maksud ‘dia’.
 فِي
Merupakan huruf jar (huruf yang menyebabkan perkataan selepasnya berbaris kasrah (bawah))
أَمْرِ
Ism yang dikasrahkan (baris bawah) oleh فِي dan tandanya ialah baris bawah yang dapat dilihat.
نَا
Dhamir yang bersambung dengan  أمر  yang mabni (tetap) berbaris sukun pada kedudukan kasrah kerana menjadi mudhaf ilaih.
هَذَا
Merupakan sifat kepada أمر  yang mabni (tetap) berbaris sukun pada kedudukan kasrah(baris bawah).
 مَا
Ism yang mabni (tetap) berbaris sukun pada kedudukan baris atas maf’ulum bih.[4]
 لَيْسَ
Fi’il maadhi (past tense) naaqis yang menyebabkan ism berbaris depan (dhammah) dan khabar berbaris atas (fathah). Ism kepada fi’il ini tersembunyi yang membawa maksud ‘dia’.
 فِيهِ
 في  ialah huruf jar dan huruf  ه menjadi majrur (berbaris bawah)
فَهُوَ
 ف menjawab ism syarat yang di awal tadi. Dan هو   merupakan dhamir yang terpisah yang mabni (tetap) berbaris fathah (atas) pada kedudukan marfu’ (hadapan) subjek.
 رَدٌّ
Predikat yang berbaris dhammah (hadapan) yang dapat dilihat. Dan jumlah subjek dan predikat ini merupakan jawab kepada syarat.

SYARAH DALIL UTAMA DI SISI ULAMA’ HADIS

مَنْ أَحْدَثَ
‘Man’ bermaksud sesiapa, yang merangkumi samada orang perseorangan ataupun organisasi.
Ahdatha’ pula bermaksud mereka-reka sesuatu[5] atau berbuat perkara baharu[6]. Ahdatha secara lebih tepat membuat sesuatu yang belum ada, lalu diadakannya.

 فِي أَمْرِنَا هَذَا
Di dalam agama Islam[7]

 مَا لَيْسَ فِيهِ فَهُوَ رَدٌّ
Iaitu tiada sandaran daripada dalil-dalil agama ataupun kaedah-kaedah umum agama. Tetapi sekiranya perkara tersebut mempunyai sandaran dalam agama maka ia diterima.[8]

Al-Imam asy-Syafie mengatakan bahawasanya sekiranya perkara baharu (bid’ah) tersebut menepati sunnah maka ia adalah terpuji, tetapi sekiranya ia bercanggah dengan sunnah, maka ia adalah dikeji. Dalam kenyatan yang lain, al-imam Baihaqi dalam kitab Manaqib asy-Syafi’e menyebutkan al-Imam  asy-Syafi’e mengatakan bahawasanya sekiranya perkara baharu (bid’ah) tersebut  bercanggah dengan al-Quran, Sunnah, athar atau ijma’ maka ia adalah bid’ah yang sesat. Tetapi sekiranya perkara tersebut (bid’ah) daripada perkara-perkara kebaikan yang tidak bercanggah dengan dalil-dalil agama,maka ia bukanlah perkara yang dikeji.[9]

Al-Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani dalam kitab masyhurnya Fathul Baari Syarh Sahih Bukhari menyebutkan sekiranya seseorang itu melakukan sesuatu perkara yang baharu dalam agama yang tidak ada sandarannya dalam agama, maka ia tertolak.[10]

Begitulah juga pandangan dalam Mazhab Maliki sebagaimana yang disebut oleh Allamah Ali ibn Khalaf al-Manufi al-Maliki al-Misri  dalam kitabnya Kifaayatu ath-Thalib ar-Rabbani Li Risalah Ibn Abi Zaid al-Qairuwani. Sekiranya perkara baharu tersebut selari dengan al-Quran, Sunnah, Ijma’ atau qias,maka ia diharuskan.[11]

Pengarang kitab al-Mufassal Fi Syarh hadis Man Baddal Diinahu Faqtuluh mensyarahkan berkaitan hadis di atas sebagai berikut:

Antara perkara thawabit (tetap) yang tidak berubah dan tidak menerima perubahan, hukum hakam berkenaan ibadat keseluruhannya, hudud, hubungan jantina (seperti kekeluargaan, perkahwinan, perceraian, harta pusaka dan lain-lain)
Hukum hakam ibadat ini thabit berdalilkan kepada wahyu Allah. Allahlah yang menyusun atur bagaimanakah cara manusia menyembahnya, dan Baginda SAW yang mengajarkannya kepada manusia cara-cara beribadah sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah SWT . Baginda SAW bersabda:
“Barangsiapa yang membuat perkara-perkara baharu dalam agama yang tiada sandarannya maka ia tertolak”.
Maka, amalan ibadat telah dispesifikasikan oleh Allah dan RasulNya. Tidak boleh sesiapapun menambah cara pengibadatan atau menguranginya sesuka hatinya.[12]
Ringkasnya, isu membuat perkara-perkara baharu dalam agama ini adalah berkait dengan perkara ibadah sahaja.

BERSIH 2.0:IBADAH ATAU MUAMALAT
Kalau sebegitu, mari kita telusuri, adakah BERSIH 2.0 adalah termasuk dalam perkara-perkara ibadah atau tidak.
Dalam hal ini Sheikh Yusuf Qaradawi berpandangan bahawasanya bukanlah semuanya amalan yang tidak dilakukan Nabi SAW adalah bid’ah secara mutlak. Beliau juga menolak hadis ini untuk digunapakai dalam perkara yang melibatkan muamalat dan adat. Padahal hadis itu tertumpu kepada perkara ibadat.[13]

Sekarang,sekiranya kita sudah jelas bahawasanya BERSIH 2.0 bukanlah berada di bawah perkara ibadah maka ia juga tidak termasuk dalam perkara bid’ah. BERSIH 2.0 ini adalah berkait dengan perkara muamalah. Maka ia tidaklah termasuk dalam hadis di atas.

PENENTUAN DEMONSTRASI ADA DALAM QURAN, SUNNAH, IJMA’ ATAU TIDAK ADA

Sekarang, setelah kita jelas, apakah konteks hadis di atas, mari pula kita amati, adakah BERSIH 2.0 ada di dalam hadis.
 Jelas, dan semua orang bersetuju, BERSIH 2.0 tiada di dalam hadis, namun adakah demonstrasi ada di dalam hadis?

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- يَشْكُو جَارَهُ فَقَالَ « اذْهَبْ فَاصْبِرْ ». فَأَتَاهُ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا فَقَالَ « اذْهَبْ فَاطْرَحْ مَتَاعَكَ فِى الطَّرِيقِ ». فَطَرَحَ مَتَاعَهُ فِى الطَّرِيقِ فَجَعَلَ النَّاسُ يَسْأَلُونَهُ فَيُخْبِرُهُمْ خَبَرَهُ فَجَعَلَ النَّاسُ يَلْعَنُونَهُ فَعَلَ اللَّهُ بِهِ وَفَعَلَ وَفَعَلَ فَجَاءَ إِلَيْهِ جَارُهُ فَقَالَ لَهُ ارْجِعْ لاَ تَرَى مِنِّى شَيْئًا تَكْرَهُهُ.[14]
Abu Hurairah meriwayatkan ada seorang lelaki mengadu kepada rasulullah tentang jirannya (yang menyakitinya), lalu Baginda SAW berkata “Pulanglah dan bersabarlah”. Situasi itu berlaku 2 ataupun 3 kali lalu setelah kata Baginda SAW “Pulanglah dan buang barangmu di atas jalan”. Lalu setelah lelaki tersebut melakukan sebagaimana yang disarankan, ramai orang bertanya puncanya, lalu lelaki ini menceritakan situasinya. Ini membuatkan semua orang yang lalu di situ mencerca jiran lelaki tersebut. Tidak dalam selepas itu, jirannya itu datang dan berkata “Marilah pulang, aku tidak akan menyakitimu lagi”

Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam kitabnya I’lam al-Muwaqqi’in menyebutkan seperti berikut berkenaan hadis ini:
لأبأس للمظلوم أن يتحيل على مسبة الناس لظالمه والدعاء عليه والأخذ من عرضه وإن لم يفعل ذلك بنفسه إذ لعل ذلك يردعه ويمنعه من الإقامة على ظلمه وهذا كما لو أخذ ماله فلبس أرث الثياب بعد أحسنها وأظهر البكاء والنحيب والتأوه أو آذاه في جواره فخرج من داره وطرح متاعه على الطريق أو أخذ دابته فطرح حمله على الطريق وجلس يبكي ونحو ذلك فكل هذا مما يدعو الناس إلى لعن الظالم له وسبه والدعاء عليه...[15]
Tidak mengapa orang yang dizalimi untuk menyebabkan cercaan dan doa manusia ke atas orang yang menzaliminya walaupun tidak dilakukannya sendiri. Semoga dengan tindakan tersebut akan menghalangnya daripada melakukan kezaliman seterusnya. Sebagai contoh, jirannya yang zalim itu merampas hartanya, lalu dia keluar dari rumahnya sambil mengeluarkan semua perkakas rumahnya dan meletakkannya di jalanan dengan berpakaian buruk, berteriak menangis supaya mendapat perhatian semua manusia tentang kezaliman jirannya itu dan mendoakan kecelakaan baginya.
Nah, sekarang adakah pembaca nampak gambaran BERSIH 2.0 dalam maksud hadis dan syarah di atas?

JIRAN SAHAJA

Sekiranya ada orang mengatakan “ Owh, itu untuk jiran sahaja, tak boleh untuk negara”

Katakan padanya “Islam sangat menitikberatkan adab dan penghormatan kepada jiran tetapi sekiranya kezaliman sudah tidak dapat dibanteras lagi, harus dibuat begitu sebagai jalan terakhir untuk mencegah kezalimannya. Kalau dalam bab jiran pun Islam izinkan cara  begini, maka apatah lagi kezaliman yang berlaku dalam negara.”
Pembaca yang boleh berbahasa arab boleh membaca bab qias aula dalam ilmu usul fiqh. Contoh ringkas seperti berikut:
Islam tidak membenarkan untuk berkata “Uh” kepada ibu bapa berdalilkan surah Isra’ ayat 23.
Maka adakah bermaksud kita boleh tengking mereka? Ini kerana tidak ada ayat yang melarang tengking mereka.
Jawapannya lagi tidak boleh. Ini kerana dalam bab qias aula, sekiranya berkata “Uh” pun tak boleh, apatah lagi tengking.
Begitu juga dengan dalil di atas.

IA BUKAN DEMONSRTASI

Sekiranya ada orang mengatakan “itu bukan demonstrasi, itu adalah luahan perasaan seorang sahaja” 

Katakan padanya “Apakah yang dimaksudkan dengan demonstrasi?” Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka demonstrasi ialah
1.      Penerangan, pera­ga­an dan lain-lain tentang cara kerja sesuatu mesin, keluaran dan lain-lain.
2.      Tunjuk perasaan dengan cara berkumpul beramai-ramai, berarak dan lain-lain.[16]
Maka, demonstrasi adalah berkenaan  TUNJUK PERASAAN dan beramai-ramai adalah metod. Dalam hadis di atas, bukankah pendemonstrasi tersebut menunjukan perasaannya dan diikuti dengan cercaan  orang yang lalu di laluan itu.
Maka, secara asas HARUS untuk menunjukan protes kita kepada kerajaan.

KONKLUSI                                                                                      
Setelah panjang membahaskan berkenaan hadis utama di atas, maka berikut adalah konklusi perbahasan:

Kayu ukuran bid’ah   :           Perkara ibadah sahaja
BERSIH 2.0                :           Perkara mumalat (bukan ibadah)
Konklusi                      :           BERSIH bukan bid’ah. Ia adalah harus (bacaan artikel berkaitan di sini[17])

Apa lagi…….
JOM MEMBERSIH!!!

Mohamad Ridhauddin


[1] Dengan penambahan  و كل ضلالة في النار  . Sheikh Albani mengatakan hadis ini juga sahih.Sila lihat Sahih Wa Dha’if al-Jaami’ as-Soghir 6/180 nombor 2233.
[2] Sahih: Sahih Muslim 9/119 hadis nombor 3243.

[3] Lihat I’rab al-Arbai’en an-Nawawiah oleh ‘Umar bin ‘Abdullah al-‘Umari 1/24-25
[4] Ia juga boleh menjadi ism nakirah yang membawa maksud ‘sesuatu’ atau menjadi kata penyambung yang membawa maksud ‘yang’.
[5] Lihat at-Tuhfatu ar-rabbaniah Syarh al-Arba’ien an-Nawawiah oleh Ismail bin Muhammad al-Ansori (merupakan seorang penyelidik di Daar al-Ifta’ Saudi), 6/1.
[6]
[7] Tuhfatu ar-Rabbniah, ibid.
[8] Tuhfatu ar-Rabbniah, ibid. Hakikatnya penulis kitab ini mensyarahkan hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang ada sedikit perbezaan dengan Bukhari pada perkataan فيه   (lihat hadis ke 2499) dan Muslim pada perkataan منه (lihat hadis ke 3242) tetapi penulis mengirakan maksudnya hampir sama.
[9] Lihat Fathul Baari oleh Ibn Hajar al-‘Asqalani 13/253, I’anatu ath-Thalibin ‘Ala halli Alfazh fathul Mu’in oleh Abu Bakr ibn Muhammad Shatha ad-Dimyathi, 1/271.
[10] 5/302.
[11] 1/157-158. Lihat juga syarahnya Haashiah al-Adawi ‘al Syarh Kifayatu ath-Thalib ar-Rabbani oleh Abu al-hasan ‘Ali bin Ahmad bin Mukrim ash-Sho’idi al-Adawi, 1/377.
[12] Oleh ‘Ali bin Naif asy-Syuhud, 3/206.
[13]http://qaradawi.net/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=6701&version=1&template_id=232&parent_id=17
[14] Hasan sahih: Lihat Sunan Abi Daud 4/504 nombor 5155. Sheikh Albani mengatakan hadis ini hasan sahih.
[15] 4/16 pada perkara yang ke 85.
[16] http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=demonstrasi

No comments:

Post a Comment