Saturday, July 9, 2011

BERSIH 2.0: POLIS MEMBUAT TANGKAPAN

Hari ini saya dan saudara mara seramai 3 orang bertolak awal untuk ke Masjid Negara. Kami sampai berhampiran kawasan Muzium Negara dalam jam 10  pagi.

Seramai 10 orang lebih polis wanita mendekati kami dengan diperhatikan orang seorang polis trafik.Mereka meminta untuk diserahkan kad pengenalan setiap seorang. Kami setelah mengesahkan status mereka adalah polis menyerahkan kad pengenalan dan menjawab soalan-soalan yang ditanya mereka.

Setelah hampir 10 minit bersoal jawab dan mendengar 'tazkirah' daripada mereka, kami dibenarkan untuk meneruskan perjalanan.

Dalam 10 meter, dari tempat kami dilepaskan kami mendapati polis berpakaian preman menangkap 2 orang wanita dan seorang lelaki yang sedang dalam perjalanan menuju ke KL sentral. Betul-betul berhadapan dengan Muzium Negara (seberang jalan).

Berikut adalah video yang sempat saya rakamkan berkenaan insiden tersebut.


Saya mendapati polis ini bertindak kasar terhadap mereka. Dari itu, saya mengambil tindakan untuk merakamkan insiden tersebut walaupun menyedari tindakan tersebut bakal mengundang padah diri.
Pembaca boleh dapati, di penghujung rakaman tersebut, polis menyedari yang saya merakamkan tindakan mereka. Lalu, mereka dalam 5 orang anggota menyerbu kami untuk mendapatkan rakaman tersebut. Antara butir perkataan yang saya dengar ialah

“Jangan rakam” sambil menjerit.

“Padam cepat.”

Tetapi saya berjaya mengalihkan perhatian mereka untuk tidak mengambil rakaman tersebut.
Pegawai polis yang bernama Norhaslina Mat Jusoh menengking kami untuk tetap menyerahkan rakaman tersebut. Tetapi saya tetap enggan.

Ketika ini sebuah helicopter sudah mula berlegar-legar di atas kami. Tidak kurang dari 3 buah kereta peronda polis, tidak kurang dari 5 buah motosikal (dinaiki oleh polis berpakaian preman) dan sebuah trak polis. Kiraan kasar saya barangkali hampir 70 orang polis berada di sekeliling kami.

“Ini tangkapan pertama ke?” Tanya saya kepada Haslina.

“Bukan, dah beratus dah kena tangkap” 

Akhirnya kami dibiarkan oleh pegawai tersebut kerana menguruskan 3 orang yang ditangkap tadi. Kami ketika itu diperhatikan dengan ketat oleh seorang polis berpakaian preman bernama Suhana (selepas ini akan dipanggil Suhana).

Kami bertanyakan sebab mereka ditangkap. Berikut adalah isi perbualan kami

“Sebab diorang bawa perkara-perkara yang diharamkan” kata Suhana
“Diorang bawa apa?” Saya bertanya lagi.
“ Bawa barang yang ada kaitan dengan BERSIH”
“ Owh, diorang bawa baju BERSIH ke? Saya mengasak lagi.
“ Diorang bawa GARAM (ulang suara GARAM),”

Saya sangatlah terkejut.

“Takkan bawa garam pun salah? You ikut akta mana? Perlembagaan mana?” saya mula meninggi suara.
“ Garam ni digunakan untuk demonstrasi BERSIH. Dia boleh buat ubat…… (terhenti). Nanti la bos saya datang, awak tanya dia”
“ Apa fungsi garam waktu demo ni” saya mengasak (ketika ini hanya ada seorang sahaja polis bersama kami)
“Nanti la, ketua saya datang awak tanya dia”.

Tak lama selepas itu, ketua diorang datang dan menghalau kami dari mendekati Muzium Negara.
Kami setelah itu berpatah balik menuju ke KL Sentral.
BERSAMBUNG….

No comments:

Post a Comment